woensdag 25 februari 2009

Leiderschap 2010


Bij ABN AMRO mocht ik in 2005 een onderzoek leiden naar toekomstig leiderschap: wat wordt gevraagd van leiders in 2010 ?.

Uit dat onderzoek komen een aantal essentiële vaardigheden naar voren die steeds belangrijker worden:

Deze zijn samengevat:
- In staat zijn om diepere betekenis te geven aan het werk, door actief te luisteren en in gesprek te gaan met medewerkers en klanten
- Authentiek te zijn voor jezelf, voor klanten en medewerkers
- Open te staan voor feedback, in staat zijn te reflecteren op je gedrag
- In staat te zijn om actief verandering te leiden vanuit een gewenste toekomst voor de organisatie en maatschappij
- In staat zijn om verschillen tussen mensen te erkennen en te verbinden
- In staat zijn om conflicten en dilemma’s op te lossen vanuit een eigen waarden besef met erkenning van de waarden en inzichten van anderen



Daarnaast is het nodig dat leiders authentiek, vrij, betrokken en verantwoordelijk kunnen en mogen zijn.

Authentiek betekent , zonder angst en blokkerende oordelen leven, vanuit je pure zelf, vanuit liefde , niet vanuit angst voor wie je bent, bedoeld bent te zijn. Gewoon jezelf zijn dus, met alle twijfels en (on)aardigheden die er bij kunnen zitten.
Vrij betekent, eerlijkheid, vrijheid in denken, spreken en handelen, je passie leven, je talent ontwikkelen, jezelf en anderen uitdagen.
Betrokken betekent: betrokkenheid bij de strategie, klanten, medewerkers.
Verantwoordelijkheid betekent : oprecht verantwoordelijkheid dragen voor jezelf, resultaten, voor het leven van waarden, welzijn van medewerkers, bijdragen aan je team, selectie van klanten, leveranciers, verantwoordelijkheid voor de directe omgeving en het milieu.

Dat vraagt wel om leiders die vragen durven te stellen, ook al weten zij niet alle antwoorden. Daarbij gaat het om vragen rondom:
Het rationele en zakelijke, (wat zijn mijn zakelijke doelstellingen, hoe kan ik die met mijn team realiseren om zo een bijdrage te leveren aan de realisatie van strategie en doelstellingen) en
het spirituele, (wie ben ik, wat wil ik, wat is mijn opdracht ) en
het emotionele (wat helpt en hindert mij emotioneel) en
en het fysieke. (ben ik fit genoeg om de taak te volbrengen).

Het is nu al 2010