dinsdag 16 juni 2009

Duurzaamheid

Duurzaamheid, innovatie en leiderschap

Crisis stapelt zich op crisis en het einde is nog niet in zicht. Of beter gezegd: we staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Dat nieuwe tijdperk is voor enkelen al 40 jaar geleden gestart, de club van Rome publiceerde destijds haar scenario’s rondom het eindige verbruik van grondstoffen. Nu weten een toenemend aantal mensen steeds meer over de impact van investerings en consumptiegedrag op de duurzaamheid en leefbaarheid van onze planeet. Een veelomvattend programma is bijvoorbeeld het Club of Rome Programma "A New Path for World Development". (zie clubofrome.org).

Crisis genoeg, of het nu gaat over de beschikbaarheid van voedsel, schoon water en sanitatie, bescherming van ecosystemen of ideologie, het lijkt wel of op alle denkbare terreinen nu vragen om reflectie en beslissingen die de toekomst kunnen dragen. Wat de toekomst kan dragen is duurzaam; "Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen." (Brundtland, 1987).

Duurzaamheid is allang geen hobby meer van activisten, maar een bewuste keuze. Helder is dat ons investerings en consumptiegedrag moet veranderen. Dit geldt voor individuen, overheden, bedrijven. Helder is ook dat zonder bewustwording de verantwoordelijkheid niet genomen kan worden voor verandering van gedrag. Maar dan kan ook besloten worden dat de impact of het risico van die impact te laag wordt ingeschat zodat er niet verandert hoeft te worden. Het is maar hoe ver, diep en breed je wilt en kunt kijken en welke verantwoordelijkheid je wilt dragen. Steek je je nek uit of je kop in het zand?

Om tot duurzame oplossingen te komen is verandering en innovatie nodig. Een logisch gevolg van de keuze om duurzaam te worden in alle mogelijke dimensies. Welke dimensies dat zijn hangt af van het ambitieniveau. Bijvoorbeeld: “Duurzaamheid is onze zakelijke aanpak om op lange termijn aandeelhouderswaarde te creëren door het omarmen van kansen en het beheer van risico's die voortvloeien uit de economische, ecologische en sociale ontwikkelingen” of “In al onze zakelijke beslissingen laten wij ons leiden door een mondiaal perspectief, omdat vraagstukken moeten worden onderzocht in het volle besef van de toenemende onderlinge afhankelijkheid tussen mensen en landen wereldwijd. Verder is het van essentieel belang om te streven naar een dieper begrip van de interactie van sociale, technologische, resource-, milieu-, politieke en andere thema’s. Onze besluiten vandaag weerspiegelen onze visie op de langere termijn” .

Het is aan de leiders van vandaag richting te geven en waarden en principes te definieren. Dat vraagt om leiders die begaan zijn met de toekomst , een groot besef hebben van de betekenis van duurzaamheid en met passie innovaties kunnen leiden van organisatiecultuur, producten en diensten.