woensdag 9 november 2011

Alles onder het vloerkleed

De benoeming van Sjaak had nooit gemogen, de onvoorspelbare aanwezigheid van Janneke of de onbegrijpelijk keuzes van het management, daar praten we niet over. We doen gewoon ons ding alledag. Iedereen kent de onbespreekbare onderwerpen, maar we beginnen er niet aan. Ik zou ook niet durven, mijn baas ontploft waarschijnlijk, erg ongemakkelijk allemaal. Iedereen voelt de spanning en weet dat het de spirit en vooral de lol in het werk eigenlijk onder een koude natte deken verbergt.
Tja, zolang het goed gaat gaat het goed zegt Peter, de baas van het team. Ik weet ook niet of en zoja hoe ik dit moet aanpakken. We zijn geen gezond team, dat weet ik. Overal is wel wat, toch?
Doorbraken ontstaan door het wegnemen van spanning, vaak emotioneel geladen. Het is een spanning tussen hoofd en hart of ziel en handen. Grote thema’s moet je klein aanpakken, bijvoorbeeld in twee-gesprekken onder leiding van een coach die de goede vragen stelt en de dialoog in goede banen leidt. En dan verbreden en gewoon dilemma’s delen met het team. Dat wordt vaak kwetsbaar opstellen genoemd, wij noemen dat kracht. Laten zien wie je bent en waar je voor staat. Lastige issues worden ook vaak de roze olifant in de kamer genoemd. Hoe eet je een olifant? Precies, in kleine hapjes. Welke olifant wil jij verorberen?