zaterdag 29 mei 2010

Dancing Queen en het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken. In hoofdletters! Want alles wat nieuw is vraagt aandacht, en wellicht terecht. Bij ‘nieuw’ let ik altijd extra op. Nieuw kan leuk zijn (zo nieuwsgierig ben ik wel) , maar ook oude wijn in nieuwe zakken (zo kritisch ben ik ook) of een hype die weer overwaait of toch een trend “here to stay” zal zijn? En hoe lang blijft nieuw, nieuw, wat is de houdbaarheidsdatum?

Er is altijd wat nieuw(s) geweest rondom werk of de organisatie van arbeid en kapitaal, ga maar na wat er in de loop van de tijd is gepasseerd. Management by Objectives, Business Process Redesign, kwaliteitsmanagement en zo verder. Elke tijd zijn eigen thema wat weer voorbouwt op wat er al is.

Telkens zijn de drijfveren gelijk: wat wil de klant, wat wil de werknemer, wat wil de aandeelhouder en wat willen we zelf als organisatie.
Een organisatie ‘danst’ op de ontwikkelingen in technologie (oa ICT), sociale ontwikkelingen en economische ontwikkelingen. Wie slim en snel is wint en is de ‘dancing queen’, de leukste van de klas of peer-group.
En wat valt er te winnen?? In tijden van overvloed is er voor iedereen genoeg. En waarom zou je dan vechten er is immers geen concurrentie. In tijden van schaartse wordt het ondernemen en bewegen. Bijvoorbeeld om talent te blijven ontwikkelen, binden en boeien. Klanten te verrassen met nieuwe produkten of nog betere dienstverlening.

Zo ontstaat er telkens opnieuw vernieuwing en vanuit ieders perspectief een definitie. Zo is “het nieuwe werken” voor de één thuis werken en toch betrokken en online en voor een ander minder m2 per medewerker met als oogmerk hogere produktiviteit en winst per aandeel. Of voor de lifehackers: Meer doen, in minder tijd met minder stress. Het wordt echt leuk als een klant zegt “ ik kan merken dat u nieuw bent gaan werken”. En dat is wellicht een sleutel. Op-nieuw gaan werken! Dat wil zeggen: neem een time-out en stel je de vraag wat anders kan en moet. Duik dan in het diepe (laat alles los, behalve vertrouwen) met je collega’s (en klanten?) en start met uitvinden van iets moois, gebruik alles, alle mogelijkheden die er nu zijn, zodat iedereen weer zegt: prachtig bedrijf, om trots op te zijn, daar wil ik bij horen, als werknemer, klant of aandeelhouder. Ben jij al begonnen? Wie zijn jouw voorbeelden?