zondag 11 november 2012

Generatie D

Generatie D(uurzaam) De behoefte aan groei, verandering en vernieuwing is universeel, we willen een betere wereld en andere organisaties. Vanuit generatie X of Y, babyboomers, senioren, uit alle bevolkingsgroepen is er een vraag naar vernieuwing van leiderschap, waarden en richting. Leiderschap dat opnieuw richting geeft en houvast biedt, terwijl we weten dat verandering een constante factor is, daarvoor, weten we, is de wereld te dynamiek en te complex. Dit vraagt ook om andere visies op ondernemen en organiseren en vooral op veranderen en het besturen en faciliteren daarvan. Verantwoordelijk leiderschap Het leiderschap van Banco Real in Brazilië, Fabio Barbosa, onderkende in 1998 de noodzaak expliciet aandacht te geven aan MVO: People, Planet en Profit (Maak & Pless, 2006). Dit kwam voort uit de intrinsieke overtuiging dat juist een financiële instelling een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om de samenleving, sociaal, economisch en ecologisch, duurzaam te ontwikkelen. Zijn missie was ‘a new bank for a new society’ te creëren. Een voortdurende focus op wat anders of minder kan in duurzaam perspectief, om zo als organisatie een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van klanten, medewerkers en de samenleving. Dat wordt zichtbaar in producten, gedrag en processen. Maar ook bijvoorbeeld in personeelsbeleid rondom inclusiviteit en diversiteit. Zij geloven in die missie, omdat de overtuiging is omarmd dat MVO nodig en nuttig is om bij te dragen aan de ontwikkeling van Brazilië en dat een positieve uitstraling naar alle belanghebbenden uiteindelijk duurzaam waarde zal creëren. Het inspirerende leiderschap van Fabio Barbosa heeft laten zien dat waarden gedreven leiderschap, waarbij maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid leidend zijn, daadwerkelijk waarde heeft toegevoegd.(Maak en Pless-2006) Einde textbox] Er is een nieuwe manier van denken nodig om de problemen van vandaag op te lossen en we zullen andere werkwijzen moeten volgen, diversiteit moeten benutten en de kennis die we juist niet erkennen dan wel verwachten een stem moeten geven. Om zo’n klimaat te creëren is leiderschap gevraagd dat aandacht geeft aan een aantal verschuivingen. Bestuur: Gesloten Transparant, legt verantwoording af Communicatie: Zenden, belofte Dialoog, reputatie Resultaat: Winst voor aandeelhouders, Waarde voor alle belanghebbenden Geld, waarde: Rendement, Mens en talent, samenleving, waarden Medewerkers: Medewerker,Mens, leidende volger Ambitie: Veranderen en Creatie Veranderen: Schoksgewijs, Dynamisch Denken en doen: Partieel,Integraal en holistisch Het besturen van organisaties verandert zo naar een meer dynamische en organische aanpak waarbij er zowel top-down als bottom-up gewerkt wordt, alle talent en kennis in de organisatie (en die van klanten enzovoort) voortdurend wordt benut en er gedrag wordt gestimuleerd om telkens te kijken naar wat beter en anders kan om aan de doelstellingen en verwachtingen van betrokkenen te blijven voldoen. Dit vraagt ook om voortdurende alertheid van alle medewerkers, dialoog, transparantie van managementinformatie en het stimuleren en faciliteren van innovatiegedrag door de gehele organisatie, als onderdeel van de maatschappelijke dynamiek. Een organische aanpak omdat een organisatie geen gesloten systeem is, maar open en voortdurend in contact staat met haar omgeving. Zonder die open interactie en voortdurende aanpassing sterft zo’n organisatie uit. Veranderen moet je niet alleen managen maar vooral leiden. De generatie D is niet gebonden aan leeftijd, het is een beweging die zich laat leiden door waarden, die een toekomst voor navolgende generaties juist ook en tenminste de mogelijkheden wil geven die ons vandaag worden geboden. Als leiderschap en management deze generatie D gaan omarmen start een niet meer te stoppen proces van innovatie. Dat vraagt om een andere houding en andere beslissingen.