dinsdag 3 november 2009
Duurzaam leiderschap:waarden,waarde en winst (1)
"Waarom zou ik eraan beginnen en wat levert het op? "zijn veelgestelde vragen wanneer ik met managers praat over duurzaam leiderschap. Er zijn een aantal aanknopingspunten in die gesprekken: de belangrijkste vraag is wellicht: welke risico's zijn te onderkennen in het behalen van onze doelstellingen en onze strategie? hebben we de goede teams en de goede mensen en doen en kunnen zij wat wij willen? Voelen zij zich verbonden met de strategie, onze waarden en doelstellingen? En, faciliteren wij het werk voldoende, door technologie, opleidingen en arbeidsvoorwaarden; zijn onze medewerkers trots op ons bedrijf en dragen zij dat uit? Tevreden medewerkers zijn ambassadeurs voor het bedrijf, zijn productiever en, doordat zij met plezier werken, effectiever in de contacten met klanten. Medewerker tevredenheid en vooral betrokkenheid draagt dus direct bij aan hogere productiviteit, klantenbinding en potentieel hogere omzet.