Voortdurend is er behoefte aan nieuw of aangepast. Als het oude niet voldoet of beklijft nemen we iets nieuws, of een nieuwe term. Zo stond bij de inspiratiesessie van OUDSTANDING op 13 april 2011 nieuw leiderschap centraal. Rondom thema's zoals social media, leiderschap, het nieuwe werken, generatie-leren en verbinding werden korte lezingen gegeven door Menno Lanting, Petra Vos en Gonnie Been. Oude wijn in nieuwe zakken? Nee, want de nieuwe leider moet begrijpen dat jongere generaties anders werken, gewend zijn aan nieuwe media en meer eisen, mondiger zijn. Ja, want iedere generatie vraagt iets nieuws, aanpassing van leiderschap onder invloed van technologie of gewijzigde maatschappelijke orde en gewoonten.
De essentie is dat leiders (en managers) zich moeten willen en kunnen verbinden, voortdurend, met wat nieuw is, wakker zijn en de wil hebben het nieuwe te omarmen. Afstand te nemen van het conventionele om zo actueel nieuw leiderschap te vormen. Dat bepaalt de echte leeftijd van de leider. Hoe jong ben jij?
donderdag 14 april 2011
Nieuw leiderschap
Labels:
het nieuwe werken,
Leiderschap,
social media